Intervijā LV portālam savu viedokli sniedz Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) prezidents Ojārs Spārītis, Latvijas Zinātnes padomes priekšsēdētājs, LZA īstenais loceklis Jānis
Kloviņš, Latvijas Jauno zinātnieku apvienības valdes priekšsēdētāja Ieva
Siliņa, LU profesors, biedrības "Latvijas formula 2050" priekšsēdētājs, LZA
īstenais loceklis Mārcis Auziņš.
LZA prezidents Ojārs Spārītis:
"Nodoms izveidot vienotu zinātnes pārvaldības un politikas
izstrādes un administrēšanas institūciju ir uzteicams. To nosaka mūsdienu
zinātnes un tehnoloģiju attīstības dinamiskā situācija, kad inovācijām zinātnē
ir jātiek sinerģētām ar ekonomiku. Citas valstis šim nolūkam jau sen ir
izveidojušas zinātnes un tehnoloģiju ministrijas. Arī Latvijā IZM viena netiek
galā ar visiem zinātnes administrēšanas uzdevumiem, tāpēc tie bija saskaldīti
pa desmit sabiedriskajām apakšstruktūrām. Ja jaunais ceļš ved uz veiksmīgāku un
mazāk birokrātisku un vēl mazāk sadrumstalotu pārvaldību, tad tas ir labi.
Vienīgi IZM šobrīd nav devusi pietiekami daudz
informācijas, kādas savas un sabiedriskās pārvaldības struktūras ir paredzējusi
likvidēt, kuras apvienot un cik efektīvs būs jaunais veidojums, kā arī kādas
būs jaunās struktūras reālās funkcijas un pilnvaras. Kādā mērā jaunā struktūra
samazinās dublējošās funkcijas un vienkāršos zinātnes administrēšanu, ja ir
redzams, ka vadītāju iecels (apstiprinās) ministrs un vadītājs automātiski kļūs
par ierēdni sava ministra padotības struktūrvienībā, respektīvi, politiski
atkarīgā veidojumā.
Vienmēr ir svarīgi redzēt jaunu funkciju veidošanu
korelācijā ar finanšu plūsmu administrēšanu. Vai jaunajai struktūrai būs
ietekme uz zinātnes budžeta veidošanu? Cik lielā mērā zinātnes politiku spēs
veidot līdzšinējās izglītības kontroles un kreditēšanas struktūrvienības vai to
fragmenti, kā arī augstskolu infrastruktūras attīstīšanas instrumenti, ja
pašreizējai Latvijas Zinātnes padomei ar aptuveni 100 000 eiro gada finansējumu
tiks pievienots Nacionālais kontaktpunkts kā starptautisko projektu rakstīšanas
konsultatīvā iestāde, daļa Studiju un zinātnes administrācijas ar studiju
kreditēšanas funkcijām, kas paši par sevi nav zinātnes politikas veidotāji, un
vēl kāds fragments no Valsts izglītības attīstības aģentūras? Pat ja
jaunveidojamās struktūrvienības budžets palielināsies piecas reizes, tā būs
tikai ierēdnieciska un ministriju apkalpojoša struktūra. Vai tāpēc IZM tiks
vienkāršots Eiropas struktūrfondu administrēšanas un pārvaldības mehānisms, vai
tiks samazināta birokrātija - par to nekas nav zināms. Jo bez reālas ietekmes
kā uz valsts budžetu, tā arī uz struktūrfondu finansējuma sadali jaunais
veidojums var palikt tikai deklaratīva vai birokratizēta veidojuma izskatā.
Visa nelaime jau tieši tā arī ir, ka IZM nav ierēdņu ar reālu zinātnieka
karjeras pieredzi, tādēļ darbiniekiem šķiet - radot jaunu ierēdniecisku
veidojumu, lietas atrisināsies pašas no sevis. Šeit ir manāma tendence izstumt
no valsts zinātnes politikas veidošanas Latvijas Zinātņu akadēmiju ar tās
intelektuālo potenciālu, kas visos laikos ir bijis IZM balsts, sabiedrotais un
padomdevējs."
Guntars Laganovskis. Jaunā Zinātnes padome. Ieguvumi un riski (16.10.2019.)