RTU Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes Mehānikas un mašīnbūves institūta direktore Irīna Boiko kopā ar sekcijas "Ražošanas tehnoloģija" dalībniekiem. Blakus no kreisās metroloģijas laboratorijas vadītājs un š.g. RTU studentu valorizācijas balvas ieguvējs Jānis Lungevičs, no labās - RTU Daugavpils filiāles pētnieks Guntis Spriņģis.
Foto red.- R. Druva
2019. gada 14.-17. oktobrī Rīgas Tehniskajā universitātē notika 60. starptautiskā zinātniskā konference. Darbs noritēja visās deviņās RTU fakultātēs, 17 sekcijās, ka arī apakšsekcijās. Šomēnes Ķīpsalā īpaši skaļi skanēja RTU Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes (MTAF) pētnieku ziņojumi, jo LR Izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska, LZA akadēmiķis RTU rektors Leonīds Ribickis un fakultātes dekāns Ēriks Geriņš pirms pusotra mēneša svinīgi atklāja jaunu MTAF mājvietu Ķīpsalā. Vienlaikus notika divu institūtu konsolidācija: Mašīnbūves tehnoloģijas institūtu, kuru līdz šim 15 gadus vadīja Latvijas Zinātņu akadēmijas korespondētājloceklis mehānikā profesors Jānis Rudzītis, apvienoja ar Mehānikas institūtu, izveidojot jaunu Mehānikas un mašīnbūves institūtu. Pirmo reizi vadīt apvienotu institūtu zinātņu nozarē ar lielāko vīriešu īpatsvaru zinātniskajā personālā (66,7 %) uzticēts sievietei - Latvijas Zinātnes padomes ekspertei mašīnbūvē un mehānikā RTU profesorei I. Boiko.
Institūts ar jauno pētījumu rezultātiem nodrošināja divu sekciju darbību: "Inženiertehnika, mehānika un mašīnbūve" (apakšsekcijas vad. LZA korespondētājloceklis prof. J. Vība un Dr. A. Cers) un "Ražošanas tehnoloģija" (I. Boiko). Piemēram, sekcijā „Ražošanas tehnologija" skanēja referāti, kuri, turpinot LZA korespondētājlocekļa Jāņa Rudzīša ieviestās tradīcijas, atspoguļoja: Metāla slīdēšanas īpašības pa ledu (E. Jansons), Tribometra izmantošanas iespējas (K. Bērziņš), Metālisku virsmu nodiluma aprēķini slīdes berzes pārim (G. Spriņģis), Lāzeruzkausēšanas metode (S. Ločs), Sfēras un raupjas plakanas virsmas kontakta modelis (A. Leitāns), Salikšanas tehnoloģiju attīstība (N. Mozga), Mākoņskaitļošana mašīnbūves tehnoloģijā (A. Kromanis), Oglekļa nanocaurulīšu un nerūsējošā tērauda 316L mehāniskās īpašības (A. Vēvers), Transporta līdzekļu avāriju analīze (J. Ozoliņš), Tērauda kausēšanas iekārtu vibrodiagnostika (D. Ļitvinovs, A. Priževaitis), Izmēru precizitāti no mērīšanas spēka un virsmas raupjuma (A. Avišāne, G. Čivčiša), Mašīnbūves ražošanas procesu ietekme uz ekoloģiju (V. Mitrofanovs, I. Boiko), Berzes īpašības no nerūsējošā tērauda tekstūras (J. Lungevičs, E. Jansons, I. Boiko, I. Velkavrh), Slaukšanas mašīnas silšanas izpēte (I. Griņevičs, R. Geidarovs, A. Žodžiks, V. Čimirins, I. Ivanovs).
Šis gads ir īpaši nozīmīgs RTU MTAF, jo tieši oktobrī fakultāte svin savu 155. jubileju ar vairākiem pasākumiem, līdz ar to šī gada RTU konferences izziņotie ziņojumi par sasniegumiem zinātnē ir īpaši svarīgi mašīnbūves un mehānikas zinātnieku saimei.
Ivans Griņevičs,
Starptautiskā Lauksaimniecības universitāte