LZA Humanitāro un sociālo zinātņu nodaļas sēde
2013. gada 17. oktobrī plkst. 14.00 LZA Senāta zālē
Protokols Nr.
Sēdi vadīja: akadēmiķe Raita Karnīte
Protokolēja Ilga Tālberga
Piedalās: sk. sarakstu pielikumā.
Darba kārtībā:
Pedagoģijas zinātne: realitāte un perspektīva.
LZA korespondētājlocekle Tatjana Koķe
LZA īstenā locekļa kandidāts Andrejs Veisbergs.
Semantiskās pārmaiņas un valodas attīstība (latviešu valoda)
LZA ārzemju locekļu kandidāti. Ieteikuma ziņojumi.
Dr. philol. Lembits Vaba (Lembit Vaba, Igaunija); akadēmiķe
Ilga Jansone
PhD Jānis Tālivaldis Ozoliņš (Austrālija); akadēmiķe Maija Kūle
Atbalsta izteikšana LZA īsteno locekļu un ārzemju locekļu kandidātiem (aizklātais balsojums).
HSZN kompetencē ietilpstošo vārdbalvu kandidātu izvērtēšanas ekspertu komisiju apstiprināšana (atklāts balsojums).
Klausījās: Dr. habil. paed. Tatjanu Koķi. Pedagoģija - zinātne ar popularitāti. Kopš 1991. gada arī šajā zinātnē izmaiņas diktē jaunās tehnoloģijas un politika. Pedagoģijas zinātne analizē visu izglītības procesu demokratizāciju, arī ģimenes pedagoģiju. Mācību saturs diferencēts. Mūsu sabiedrība gan kļūst mazāka (skaitliski0, taču tas neapdraud izglītības iestāžu specializāciju. Izglītības kvalitātes rādītājs ir teorētisko zināšanu izstrāde un apguve . Zinātniskā izziņa, attīstības pedagoģija, pedagoģijas studijas, darbības virzienu (nozaru) pedagoģija. Runājot par moderno metožu pielietojumu - ļoti aktuālas kļūst psiholoģijas zināšanas, tās vajadzīgas arī pedagogam. Saiknē - praktiķis - pētnieks kā izglītības politikas veidotājs - pētnieku interesē vispārējās likumsakarības. Skolēnu vecāki, skolēni gaida risinājumu konkrētajai situācijai. Praktiķis reaģē tūlīt, atsaucoties uz konkrētu vajadzību.
Pedagogu sasniegumi. Pēdējā laikā ir daudz strādāts pie promocijas darbu kvalitātes uzlabošanas, sekmīgi aizstāvēti piecdesmit promocijas darbi. Latvijā darbojas piecas doktorantūras programmas pedagoģijā. Sērijā „Laikmets un personība" izdoti 14 rakstu krājumi. Ir plaša starptautiskā sadarbība - ar Eiropas Skolotāju izglītības asociāciju, Baltijas pedagoģijas vēstures asociāciju, Baltijas Zinātņu vēstures asociāciju, Teodora lita biedrību Vācijā, LU tiek piešķirts goda doktora grāds pedagoģijā. Līdzdalība piecos ESF projektos domāti Latvijas pedagogu prakses uzlabošanai, Āzijas - Eiropas mūžizglītības projektos, CAPIVAL projektā „Valid Pack", divos LZP projektos. Ilgu laiku netika piedāvāta korespondētājlocekļa vakance LZA, šogad diemžēl vieta netika aizpildīta. Žurnāla „LZA Vēstis" A sērija nav atzīstamajās datu bāzēs, laiks atrisināt šo lietu! Interese par pedagoģiju ir starptautiska problēma - š.g. augustā starptautiskā konferencē 226 dalībnieki pārstāvēja 130 pasaules universitātes, un darba kārtībā bija jautājumi: kā vara ietekmē pedagogus, kā vara kalpo zinātnei, personības vara un vara pār personību izglītības laukā.
Perspektīvā: izglītība iesaistīto skaita palielināšanās, neformālās un ikdienas mācīšanās atzīšana, mācīšanās virtuālajā telpā, mācīšanas un mācīšanās kvalitātes uzlabošana. Mūsu (pedagogu) uzdevums - piedāvāt ikkatram iespēju mācīties.
Akadēmiķe Maija Kūle: kādas attiecības ir izglītības vadībai/pedagogiem?
Prof. Tatjana Koķe: 90.g. sākumā bija sarežģīta situācija. Pamazām veidojas, attīstās izglītība ekonomikā, sociālajās zinātnēs u.c.
Akadēmiķis Juris Krūmiņš: kur ir didaktika? Disertācijas tiek aizstāvētas arī matemātikā, fizikā, augstskolu pedagoģijā. Varbūt pāriet (grāda apzīmēšanai) uz ārzemēs lietoto PhD?
Prof. Tatjana Koķe: didaktika ir pedagoģijas zinātnē.
LZA goda loceklis Pēteris Guļāns: kā noteikt rezultātu (pedagoga darbam)? Šodienas sabiedrība dzer, nestrādā. Pedagogam - personībai vajag entuziasmu . Ja pedagogi varētu izdalīt skolas, no kurām nāk sabiedrībai derīgi cilvēki...
Prof. Tatjana Koķe: ir pētnieki, kas aizstāvējuši disertācijas, ir „labās prakses" piemēri.
Akadēmiķis Pēteris Zvidriņš: pedagogus kritizēja par (promocijas darbu ) kvalitāti. Kā to vērtējat?
Prof. Tatjana Koķe: no 49 darbiem trijos gados neviens nav noraidīts.
Akadēmiķis Saulvedis Cimermanis; 2000.g. Kārļa Leiškalna laikā apstiprinātā un Zvaigzne ABC izdotajā mācību grāmatā „Literatūra 9. klasei" (konsultante Janīna Kursīte) lasām: „lībieši dzīvoja līdzās latviešiem 2500 gadus pr. Kr., igauņi dzīvoja līdzās latviešiem 2500 g. pr. Kr., kurši dzīvoja netālu no Kauņas... Kādā līmenī ir LR IZM recenzenti un citi, kas māca šādas lietas? Ko dara pedagogi un zinātnieki, lai izkontrolētu, ko māca jauniešiem?
Prof. Tatjana Koķe: par grāmatu izdošanu atbild izglītības politikas veidotāji. Savulaik izstrādājām mācību satura atlases principus.
Dr. paed. I. Stikute: trūkst sadarbības, pedagogiem jāiemācās interesēties par citām nozarēm!
Akadēmiķe Raita Karnīte pateicās referentei par ziņojumu.
Klausījās: LZA īstenā locekļa kandidāta Dr. habil. philol. Andreja Veisberga ziņojumu „Semantiskās pārmaiņas un valodas attīstība (latviešu valoda) ". Par valodu katram var būt savs viedoklis, pat pretstatā valodnieku viedoklim. Valoda attīstās, mainās, latviešu valodai vērojama jauna paplašināšanās, leksiska izplešanās, gramatikas vienkāršošana. Notiek orientācija no krievu uz angļu valodu, rodas hibrīdisms valodā, stilā, vārdos, infantilisms, aiziešana no valodas. Vērojamais process - tulkojumu pieaugums, no angļu valodas - tiek tulkotas jau 2/3 grāmatu. Frazeoloģija aizgūta no vācu, krievu, angļu valodas. Frazeoloģijas lietojums tiek pakļauts ārējām tendencēm, valodā daudz internacionālismu. Par pūrismu/preskriptīvismu - ir milzīgs jaundarinājumu apjoms. ES parlamentā vērojami sagarināti definīcijtermīni.
A. Veisberga darbi frazeoloģijā, vārddarināšanā, leksikogrāfijā, tulkojumzinātnē ir plaši pazīstami, publicēti angļu valodā atpazīstamos izdevumos, t.sk. izdevumā „Jaunā latviešu - angļu vārdnīca", kas gproduktos. Viņa vadībā Latvijā attīstījusies sastatāmās valodniecības nozare, aizstāvēti trīs promocijas darbi. A. Veisbergam ir vairāk nekā 310 zinātnisko, apm. 100 populārzinātnisko publikāciju. LU profesors A. Veisbergs vada „Konferenču tulkošanas" maģistra programmu. Kopš 2003. gada viņš ir LR Valsts prezidenta Valodas komisijas vadītājs, ietekmējot valodas politikas un valodniecības attīstību Latvijā.
Akadēmiķis Saulvedis Cimermanis uzaicināja referentu iesniegt pārskatu par savu zinātnisko darbu žurnālam „LZA Vēstis".
Akadēmiķe Ilga Jansone : Andrejs Veisbergs ir atradis viduspunktu, lai valoda nebūtu stingri normēta, lai TV raidījumos un radio mēs dzirdētu tās labskanību.
Akadēmiķe Aina Blinkena; Andrejs Veisbergs ir iedziļinājies mūsu valodas būtībā, saskatot tās salīdzināšanas iespējas, viņam ir plašs priekšstats par valodas attīstības dažādiem ceļiem, interesanti frazeoloģijas pētījumi.
Akadēmiķe Dace Markus: arī sarunās, diskusijās profesors eleganti, toleranti panāk galveno rezultātu.
Akadēmiķe Raita Karnīte pateicas A. Veisbergam par ziņojumu un izsaka cerību, ka profesors palīdzēs „dabūt uz kājām" Terminoloģijas komisiju.
Akadēmiķe Ilga Jansone iepazīstināja ar Dr. philol. Lembitu Vabu, valodnieku, kura zinātniskā darbība jau no 70. gadiem veltīta latviešu - igauņu, Baltijas jūras somu valodu kontaktiem. Tamperes universitātē viņš lasa igauņu un vepsu valodu kursu, publicējis divas monogrāfijas par igauņu un latviešu valodu kontaktiem, skatot (abpusēji) aizguvumus abās valodās. Raksta arī latviešu valodā, tajā ir apm. puse no viņa publikācijām. Darbojas vairākos projektos, arī igauņu valodas vārdnīcas izveidē.
Akadēmiķe Maija Kūle iepazīstināja ar PhD Jāni (John) Tālivaldi Ozoliņu, Austrālijā, Latvijā un arī starptautiski pazīstamu humanitāro zinātņu ekspertu. Austrālijas Katoļu universitātes Melburnā profesoru. Viņš aktīvi sadarbojas ar Latvijas filozofiem, nacionālās mutvārdu vēstures pētniekiem, sociologiem. Publicējies almanahos „Filosofija", uzstājies vairākos Letonikas kongresos.
Diskusija par HSZN kompetencē ietilpstošo LZA vārdbalvu kandidātu izvērtēšanas ekspertu komisiju sastāvu. Ir ieteikti: V. Hausmanis, V. Vāvere, V. Nollendorfs, I. Jansone, B. Kalnačs, M. Kūle, M. Grudule, O. Krastiņš, P. Zvidriņš, J. Krūmiņš, U. Osis, R. Karnīte, P. Guļāns, K. Didenko, I. Šuvajevs, A. Rubenis, I. Vedins,
No LZA izsludinātajām 2013. gada vārdbalvām HSZN kompetencē ir: V. Plūdoņa balva literatūrzinātnē, M. Skujenieka balva statistikā un Z. Mauriņas balva jaunajiem zinātniekiem literatūrzinātnē vai filozofijā.
Ievēlētā balsu skaitīšanas komisija: Oļģerts Krastiņš, Jānis Bērziņš, Konstantīns Didenko, Igors Šuvajevs organizē aizklāto balsošanu attieksmes izteikšanai.
Balsošanas rezultāti: Dr. habil. philol. Andrejs Veisbergs, LZA īstenā locekļa kandidāts , atbalstīt - 33, neatbalstīt - 1, nederīgu biļetenu nav.
LZA ārzemju locekļu kandidāti: Dr. philol. Lembits Vaba (Igaunija), atbalstīt - 34, neatbalstīt - , nederīgu biļetenu nav.
PhD Jānis Tālivaldis Ozoliņš (Austrālija), atbalstīt - 33, neatbalstīt - 1, nederīgu biļetenu - nav.
Klātesošie apstiprina balsu skaitīšanas komisijas ziņojumu.