Zinātnes Vēstnesis
- 2014.g. 9.jūnijs
Jāzeps Pīgoznis
15.09.1934 – 28.05.201
Astoņdesmitajā dzīves gadā no šīs pasaules šķirās mūsu goda
akadēmiķis Jāzeps Pīgoznis. Mūžs bija pietiekoši ilgs, ja par normu pieņemam
Vecajā derībā minētos 70 gadus. Bet, ja par mēru izmantosim talanta plaukumu,
skaidro prātu, erudīciju un sirds dāsnumu, tad aiziešana no dzīves bija
priekšlaicīga, ko traģiski pārdzīvojām visi, kas viņu patiesi cienām un mīlam.
Un ne jau saņemot vēsti liktenīgā 28.maija pēcpusdienā, bet daudz, daudz agrāk,
kad kļuva zināma ļaunā slimība, kas līdzīga naves spriedumam.
Tiesa, gadās
brīnumi. Un viņš tam ticēja Un arī mēs, ka laimēsies tādu piedzīvot. Bet ir
noticis nenovēršamais, un Zinātņu akadēmija ir spiesta atvadīties no sava
lepnuma, no izcilā gleznotāja, grafiķa, tēlnieka, sabiedriskā darbinieka,
mākslas pedagoga un Latvijas patriota Jāzepa Pīgožņa. Šis ir viņa jubilejas
gads. Tāda vēriena mākslinieki parasti to atzīmē ar plašām savu darbu izstādēm.
Bet Jāzeps atteicās, kaut piedāvājumu netrūka. Viņš negribēja neko lielu, – jo
izrādīšanos ir bijis bezgala daudz. Tās atņemtu laiku. Formas pēc piekrita
satādīt mazu kompāniju sv. Pētera baznīcā ar diviem savējiem, kas nākuši “no
vienas debesu puses”, no Latgales. Un tie bija Gundega Rancāne un šo rindu
autors. Mēs zinājām, ka slimība progresē, bet mākslinieks ieradās, kaut gaitā
gaužām nevarīgs, bet ar smaidu un sauli acīs. Tā bija pēdējā izstāde viņa dzīvē,
un to vadīja LZA prezidents Ojārs Spārītis. Jāzeps nerunāja, tikai gaiši
klausījās, kā pāri mums jau dzīvodams. Mums gribējās kaukt uz debesīm, bet mēs
smaidījām viņam pretim. Spārīša kungs atklāja klātesošajiem jauno pārsteigumu ko
sagatavojis jubilārs. Viņš ir uzrakstījis savas atmiņu grāmatas otrā daļu par
studiju laiku Mākslas akadēmijā. Pirmo daļu, par bērnību Latgalē un ceļu uz
Rīgu, kur mazais Jāzepiņš tika uzņemts Rozentāļos, viņš jau bija devis lasīt
tuvākiem draugiem. Protams, ar satraukumu, vai vērts tādu izdot un laist tautā.
Bet velti, jo to, ka gleznotājam jāraksta, mudināja daudzi. Talants, ja kādam
Dievs to devis, nav vientuļš. Tas starojās vairākās šķautnēs. Arī valodā. Katrs
Pīgožņa stāstījums bija līdzība iz dzīves, kā to darīja gan Lao Dzi, gan Jēzus
Kristu, gan brašais kareivis Šveiks. Kad kādu stāstu nācās dzirdēt jau citā
sabiedrībā, es apbrīnoju viņa valodas uzburto ainu precizitāti. Citi lidzīgos
gadījumos pieviļ. Detaļas mainās un gadās, ka svarīgais pat izkūp. Bet Pīgoznis
visas lietās un norisēs prata ievērot zīmējuma precizitāti, jo zīmēšana bija
viņa kaislība vēl pirms skolas gadiem. Puika arī citās mācībās izrādījās bezgala
apķērīgs, tā ka Dravnieku pamatskolas pirmajā klasē uzkavējās tikai divas
nedēļas. Šai Silmalas pagasta lauku skoliņai un līdz ar to visai Latvijas
mākslas laimējās ar gudru Latgales lauku skolas direktoru, kurš tūdaļ novērtēja
Jāzepiņa izcilību un pats personīgi aizveda uz Rīgu, lai iekārtotu Jāņa
Rozentāla mākslas vidusskolā. Kad nākošais mākslinieks ieradās metropolē, viņš
izrādījās vismazākais starp rozentāļu censoņiem un tā arī tika iesaukts par
Mazo, ko neņēma ļaunā, jo viss ir labs, ko Dieviņš devis. Un šī atziņa starot
staroja no mazā latgalieša, un tās gaišums apbūra lielākos vienaudžus. Parasti
atzinību var gūt ar kādu savas personības izcilību fiziskajā, garīgajā vai
ētiskajā aspektā. Arī ar talantu, taču mākslas skolas audzēkņiem tā bija
ikdiena. Rozentāļos no svara bija gara orientācija, skats uz rītdienu, uz
Latviju un lielo, bezgala skaisto dzīvi, kas gaidīt gaida tikai viņus, jo tāpēc
vien Dievs tika radījis šo pasauli, lai tanī sevi apliecinātu Indulis Ranka,
Uldis Pauzers, Aleksandrs Dembo, Gunārs Krollis, Dailis Rožlapa, Gunārs Piesis,
Aivars Gulbis un, protams, arī viņš vismazākais augumā. Bet spēcīgais garā, ko
ātri vien sāk just tie, kam cepure augstākā līmenī nekā mazajam, ņiprajam
latgalietim, kam acis kvēloja kā ogles, bet valoda plūda rāma un apdomīga kā
prātīgam zemniekam. Tā sākumā smīdināja, ne jau akcenta, bet naivuma dēļ, kā
lielajiem šķita. Taču ātri tie saprata, ka ne jau vientiesība tos uzrunā, bet
dvēseles skaidrība, pēc kuras katrs jaunībā neapzināti tiecās. Lielie atklāja,
ka mazajam var uzticētie un juta, ka viņš tos sapratīs ikvienā lietā un
noslēpumā. Daudz velāk jau sirmā, panākumiem bagātā vīrā, profesorā es nebeidzu
apbrīnot attieksmi pret līdzcilvēku. Un ne tikai es, bet ikviens kam laimējās ar
viņu tikties. Pirms septiņiem gadiem mēs kopā piedalījāmies plenērā Lietuvas
mazpilsētiņa Veiseijā. Tikai nedēļu. Taču līdz šai dienai vietējā sabiedrība
atcerās Jāzepu kā apbrīnojamu parādību. Viņš likās it kā ne no šīs pasaules,
drīzāk nācis no gadsimtiem sena sapņa, no utopijas, kurā dzīvos nākotnes
cilvēki. Viņš bija pretstats sen pieņemtajam mākslinieka tēlam ar bohēmu,
jaunrades egoismu un nevērību pret sadzīves normām. Pīgoznis neatzina radošo
dopingu nikotīna, alkohola vai kāda citas vielas veidā. Pret līdzcilvēku
izturējās ar godbijību, kā redzēdams katrā no mums līdzību ar Radītāju. Bet
sadzīves normas un nosacījumi bija tikpat kā viņa brīvības sinonīmi. Ir maz
tādu, kas to izjūt tik augstā humanisma pakāpē, tikpat kā Derību ar Dievu. Un
tanī pašā laikā viņš bija kauls no mākslinieka kaula. Arī stājā, paskatā. Jāzepa
jaunībā vīri ar bārdu bija retums, pat izleciens pret valdošo lietu kārtību un
protesta zīme, ko jaunaie mākslinieks demontrēja pasaulei. Un tas nebūt nav
pretrunā ar iepriekš teikto, jo boļševisms pašā būtībā bija amorāls režīms, kurā
neatradīsim ne kripatu no Derības ar Dievu. To gadu skolām caur pionieru un
komjaunatnes organizācijām tika pieprasīta liela politiski sabiedriskā
aktivitāte. Paldies Dievam, ka Latvijā gudru pedagogu vadībā tā tika virzīta
lietderības gultnē. Jau rozentāļos lielie pus pa jokam, pus aiz kūtruma daudzas
kopējās padarīšanas uzkrāva Mazajam, ko šis ar prieku veica, jo bija radināts
pie darba. Un kā tas iesākās, tā turpnājās visu mūžu. – Oi, puiseit, tev ir
golva!– tā pēc vairākiem gadiem brīnījās kaimiņu veči, kad ieraudzīja, ka
Jezupeņš Reigā ne tikai zīmēt vien bija mācījies, bet prata no akmens izcirst
kapa pieminekli tēvam. Un ne tikai to. Mums jāatdot gods tai Latvijas kultūras
zelta paaudzei, kas, dzimusi vēl pirmskara Latvijā, līdz ar mātes krūti ieņēma
sevī brīvās valsts garu, lai ar laiku kļutu par tiltu uz Latvijas neatkarību.
Vēlākos gados, kas iegājuši vēsturē kā komunistiskā režīma stagnācija, mūsu
māksla un kultūra piedzīvoja leģendāru uzplaukumu. Grandiozās Mākslas dienas,
līdzi tām tik pat vērienīgās Dzejas, Teātra un Kino dienas nācijas zemapziņā
pamazām lēja stingrus nākamās brīvvalsts pamatus. Un šinī gaitā klāt aktīvai
profesinālajai darbībai glezniecībā, grafikā, tēlniecībā un pedagoģijā pašā
viducī, pašā serdē ir Jāzepa Pīgožņa lielā pašaizliedzīgā atdeve un veikums. Gan
Mākslas akadēmijas, gan Mākslinieku savienības darbā. Pat vairāk, viņa vārds
klāt citiem izcilajiem māksliniekiem kļuva Latvijas zīme. Jo kā grāmatu
ilustrators, kā plakātists, kā medaļu veidotājs mūsu Pīgoznis darbojās ārpus
Latvijas robežām un arī kā sakaru veicinātājs ar kaimiņu republiku mākslinieku
savienībām, rikojot kopējās izstādes, plenērus un seminārus. Īpaša, intīma vietā
viņa sirdī visu mūžu bija dzimtajai pusei Lagalei. Viņš to apmīļoja savās
gleznās un darbojās līdzi tās kultūras norisēm, it kā dzīvotu Rēzeknē, Preiļos
vai Krāslavā. Viņš tika godināts ar valsts visaugstākajām atzinībām, gan saņemot
Trīszvaigžņu orderni, gan Latvijas Zinātņu akadēmijas goda locekļa statusu. Bet
ir kāda atzinība, kuru izcilais mākslinieka stādīja augstāk par visām. ….Tas
notika Latgales laukos. Viņš gleznoja. Netālu ganījās govis. Slaukšanas laikā
ieradās saimniece. Ieraudzījusi svešinieku ar jocīgiem darba rīkiem, tā
tenterēja šim klāt un padevusi labdienu pieklājīgā atstatumā sastinga.
Gleznotājs nelikās traucēts, lai skatās, jo kā nekā tās ir viņas ganības. Brīdi
vērojusi otas triepienus sirmā māmuļa gogbijīgi teica:–,,Pīgoznis”. Mākslinieka
roka nolaidās. Tantiņa, novēlējusi Dievpalīgu, pagriezās un devās pie savas
gotiņas. Jāzepa sirds pletās plašumā. Tanī ieauga lauki un paklani līdz
horizontam un pāri tam līdz pašai Rīgai. Gleznotājs raudzījās uz aizejošso
zemnieci kā brīnumu. Vienkāršas vecas sieviņas paskatā viņu bija atzinusi
Latvija. Bet es teiktu– nākamība, jo viņš, sasniedzis meistarības virsotni,
prata atrauties no tās, lai paceltos jaunā, jau savas patības orbitā, kurā
līdzīgi zvaigznei mirdzēs vārds– Jāzeps Pīgoznis.
Jānis Streičs