Iznākušas divas aviācijas vēsturei veltītas grāmatas

5-06-2015

Kad dzirdam runas par aviācijas vēsturi, nāk prātā aviokonstruktora Kārļa Irbīša vārds un gar acīm nozib viņa sarakstīto grāmatu vāki. Taču izrādās, ka Latvijā ir vēl kāds aviācijas vēsturnieks - Ginters Zolingers (Günther Sollinger). Ar civilo aviāciju saistītajās institūcijās viņa vārds ir gana pazīstams - G. Zolingers ir cieši saistīts ar Latvijas aviokompāniju «AirBaltic», kurā viņš vairākus gadus strādāja par komercdirektorsu un bija viceprezidents.


G. Zolingera grāmatu atvēršana, M. Gorodcovs
un G. Zolingers.                     E. Lapsas foto

Zinātņu vēsturniekiem autors pazīstams ar referātiem RTU starptautiskajās zinātniskajās konferencēs un uz ziņojumu pamata veidotām publikācijām, bet starptautiskā mērogā viņu pazīst kā fundamentālu pētnieku aviācijas vēsturē. Ginters Zolingers ir 11 grāmatu autors, tostarp par vienu no izcilākajiem RTU (toreizējā Rīgas Politehniskā institūta) studentiem Vilehādu Henriku Forsmanu, vācu bumbvedēju konstruktoru Pirmā pasaules kara laikā, kā arī zviedru zinātnieku Salomonu Ogistu Andrē, kurš 1897. gadā kopā ar biedriem ūdeņraža balonā devās pirmajā arktiskajā ekspedīcijā. Un nu G. Zolingers sarakstījis divas jaunas grāmatas, kas veltītas civilajai aviācijai bijušās Padomju Savienības teritorijā un Latvijā 20. gadsimtā.

Viena no grāmatām, "Gaisa transports PSRS un bijušajā Padomju Savienības teritorijā. 1923-1995" (Air Transport in the USSR and FSU, 1923-1995) iznāca pagājušā gada nogalē. Grāmatā autors apraksta gaisa transporta attīstību un likumdošanu, tā problēmas, maršrutus un pārvadājumu skaitu. Tas ir garš, faktpilns un argumentēts stāsts par laiku, kad civilās aviācijas attīstību plānoja un attīstīja pēc piecgades plāniem, cenas regulēja valsts un līdzās pasažieru un preču transportam eksistēja arī civilā gaisa flote, kas tika izmantota lauksaimniecībā. Tās lielākoties bija iekšzemes aviolīnijas, kas savienoja Padomju Savienības 15 republikas. Sabrūkot PSRS, situācija mainījās un bija jāmeklē jauns tirgus, ekonomika darbojās pēc citiem principiem, veidojās jaunas aviosabiedrības, kas sāka darboties neatkarīgajās valstīs.

Viena no PSRS 15 republikām bija Latvija. Tās civilās aviācijas vēsturei veltīta otra, šogad iznākusi grāmata "Gaisa transports Latvijas PSR un neatkarīgajā Latvijā, 1944-2000" (Air Transport in the Latvian SSR and Independent Latvia, 1944-2000). Otrā grāmata faktiski ir pirmās turpinājums un tajā atrodam informāciju par civilo aviāciju laikā, kad Latvija bija PSRS sastāvā, sākot ar Otrā pasaules kara beigām līdz 20. un 21. gadsimta mijai. Grāmata sniedz ieskatu Latvijas gaisa transporta sistēmas izveidē, Latvijas PSR gaisa transporta attīstībā, kā arī iezīmē pakāpenisku Latvijas gaisa transporta sistēmas izveidi un tirgus iekarošanu atjaunotajā Latvijā. Lasītājs grāmatā atradīs arī pavisam nesenu vēsturi un, iespējams, lasīs to kā daudzu notikumu aculiecinieks. Iegūstot neatkarību, Latvijas Republikā vēl nebija izveidota civilās aviācijas likumdošana, nebija savu lidmašīnu. Daļa no civilās aviācijas pēc PSRS sabrukuma tika pārņemta un īsā laikā bija jārisina ne tikai jautājumi par lidmašīnu un lidostu izmantošanu, bet arī to juridisko piederību, kontroli utt. Veidojās privātās lidsabiedrības, jauni maršruti, kas piedzīvoja dažādas grūtības, bija jācīnās par izdzīvošanu pasaules tirgū. Lidosta Rīga izveidojās par iecienītu starptautisku lidostu, kas apkalpoja arī kaimiņvalstu pasažierus. Viss mainās - tāda ir vēstures būtība un ne mazums izmaiņu notika arī civilajā aviācijā. Tika investēts ārzemju kapitāls, izmantota skandināvu pieredze, veidojot 20. gs. 90 jos gados lidsabiedrību "AirBaltic", kas, neraugoties uz daudzām problēmām un sarežģījumiem, izdzīvoja un turpina darboties joprojām. Savi nopelni te arī grāmatas autoram, kura pieredze vairāku gadu desmitu garumā noderēja jaunajai lidsabiedrībai Latvijā. Taču daudziem nācās pārtraukt uzņēmējdarbību, un ziņas par viņiem rodamas vien vēstures annālēs. Starp citu, grāmatās idejas var smelties arī tautsaimnieki, jo civilā aviācija nevar sekmīgi darboties un attīstīties bez veiksmīga biznesa plāna un pārdomātas finansu politikas.

Taču vēsturi ne vienmēr iespējams precīzi un pilnīgi dokumentēt, jo ne viss tika un tiek saglabāts. Īpaši 20. gs. 90. gados daudz kas netika novērtēts, tāpēc bija pakļauts iznīcībai. Vienmēr atradīsies skeptiķi un teiks, ka vēsturei maz sakara ar mūsdienām un nākotnē tiks izmantotas gan citas tehnoloģijas, gan, iespējams, citi modeļi ekonomikā. Taču vēsturi nedrīkst pazaudēt un tā jāraksta tiem, kas spēj to izdarīt profesionāli un kas atsaucas sirds aicinājumam to darīt. Viens no tādiem ir Ginters Zolingers, kas grāmatu tapšanas gaitā līdzās dokumentu analīzei intervēja cilvēkus, kas nereti varēja sniegt informāciju par faktiem, kuru dokumentācija nav saglabājusies. Apjomīgo pētniecisko darbu, kas nu iegūlis divās biezās grāmatās, augstu novērtē civilās aviācijas speciālisti. Grāmatu recenzents, profesors, LZA korespondētājloceklis Igors Kabaškins augstu vērtē autora paveikto, jo tas ir jauns un vēl nebijis zinātnisks pētījums par civilo aviāciju Latvijā un bijušajā Padomju Savienībā. Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs ir viens no tiem, kurus autors intervēja. Tas lika M. Gorodcovam aizdomāties par to, cik bieži mēs nenovērtējam kāda dokumenta nozīmi vēsturē. Piebildīsim, ka M. Gorodcovs brīvajā laikā interesējas par aviācijas vēsturi un ir viens no tiem, kas G. Zolingera grāmatas tur goda vietā un, protams, arī lasa tās.

Abu minēto grāmatu atvēršanas svētki notika Rīgas Tehniskās universitātes Zinātniskajā bibliotēkā 14. maijā, kas kopā pulcēja gan augstskolas pārstāvjus, gan civilās aviācijas speciālistus un zinātņu vēsturniekus, grāmatas izdošanā iesaitītās personas. RTU rektors akadēmiķis Leonīds Ribickis pasākumā pauda pateicību G. Zolingeram par ieguldījumu Latvijas aviācijas vēstures pētniecībā, jo arī RTU ir nozīmīga loma aviācijas speciālistu - avioinženieru -  sagatavošanā un kopējā aviācijas nozares attīstībā Latvijā. Akadēmiķis L. Ribickis uzskata, ka abas grāmatas "ir ļoti labs studiju līdzeklis, kurš noderēs ikvienam tehnisko zinātņu studentam, bet it īpaši vērtīgs avots savas studiju jomas pētniecībā būs tieši aviācijas studentiem". Uz grāmatas atvēršanas svētkiem bija ieradušies bijušie Satiksmes ministrijas Civilās aviācijas aģentūras (CAA, kādreizējā Civilās aviācijas departamenta) direktori Oļegs Korše, Austris Zobens un Arnis Muižnieks, kuriem ir būtiska loma atjaunotās Latvijas aviācijas gaisa transporta sistēmas izveidē 20. gadsimta 90. gados, kā arī pašreizējais CAA direktors Māris Gorodcovs. Arī viņiem autors izteica pateicību par sadarbību grāmatas tapšanā, kas nebija formāls pieklājības žests. Grāmatas tapšanā tika intervēti arī daudzi citi, kuri grāmatas atvēršanas brīdī nevarēja būt klāt sakarā ar neatliekamiem un svarīgiem darba pienākumiem.

Aviācijas vēsturnieka G. Zolingera grāmatas izdotas Rīgas Tehniskās universitātes izdevniecībā. Tās ir angļu valodā un ir interesantas ar bagāto faktu klāstu, kas papildināts ar retām dokumentālām fotogrāfijām no dažādiem arhīviem un privātkolekcijām. Abu nesen izdoto grāmatu autoram ir daudz ideju un ieceru, kas noteikti realizēsies jaunās grāmatas un publikācijās.

Alīda Zigmunde,
Rīgas Tehniskās universitātes
asociētā profesore

Pēdējā atjaunošana 5-06-2015
Powered by Elxis - Open Source CMS