Zinātnes Vēstnesis
- 2015.g. 21.decembris
Anotācija prof. Aivara Lejnieka un prof. Sandras
Lejnieces lekcijai LZA ĶBMZN sēdē 2015. gada 13. novembrī
Zināšanu apguvi internajā medicīnā var iedalīt vairākās
daļās:
• priekšzināšanas – zināt to, kas ir jādara (mācās un
iemācās).
• procesa norise – zināt, kā rīkoties (zināšanu palielināšanās
ar pieredzi).
• personīgā un profesionālā vērtība – ārsts kā indivīds
(zināšanas caur pārdomām un analīzi).
Zināšanām zināšanu dēļ nav lielas nozīmes, svarīgi ir šo
procesu sadalīt un obligāti nonākt līdz rezultātam: zināšanas – prasmes –
kompetence – varēšana. Šo problēmu risināšanai ir vispārēji principi un
uzdevumi:
• kā pārvarēt nezināšanu barjeru, lai sasniegtu mērķi, ja
mērķis ir viens? Mēs zinām, kāds ir iznākums, bet ir jāizzina, kas ir novedis
pie šāda iznākuma.
• kuru mērķi izvēlēties, ja mērķu ir daudz? Kura un kāpēc būs
pareizā izvēle?
• kāpēc izvēlēties tieši šo mērķi, ja ir jāizvēlas viens no
diviem?
• jāapsver visi faktori nepieciešamās informācijas ieguvei un
jānovērtē tās iegūšanai traucējošie iemesli.
Ir dažādi paņēmieni, kā risināt šos uzdevumus un nokļūt līdz
patiesībai:
meistars – māceklis, empīriskais, analītiskais, sintētiskais,
haotiskais – atgriezties iepriekšējā normāli haotiskajā stāvoklī, spēja pieņemt
lēmumu, spēja pārskatīt viedokli.
Lai izskaidrotu medicīniskās domāšanas veidus (analītiskais,
sintētiskais, haotiskais, algoritmiskais), lekcijā izmantotas slavenāko Latvijas
internistu atziņas, t.sk. :
Mārtiņš Zīle – analītiska & sintētiska domāšana; Kristaps
Rudzītis – integrēta pieeja slimniekam, cēloņu sakarība izskaidrošana ar vienu
notikumu; Ilmārs Lazovskis – haosa teorija, organisma vēlme vienmēr atgriezties
iepriekšēja normālā haotiskajā stāvoklī; Jūlijs Anšelēvičs – kompleksas
sarežģītas lietas izskaidrot saprotami un vienkārši, nezaudējot
zinātniskumu.
Viens no galvenajiem internās medicīnas izzināšanas paņēmieniem
ir patoģenētiskā domāšana jeb t. s. “domino” princips: ārstam, domājot par
konkrētu medicīnisku problēmu, nepieciešams izprast, izanalizēt un atbildēt uz
dažādiem jautājumiem, tādiem kā: Kas ir palaišanas mehānisms? Kādas ir turpmākās
konsekvences? Kā novērst palaišanas mehānismu? Kā apturēt “domino efektu”? Kur
un kādos orgānos (šūnās) notiek šis “domino efekts”? Kā novērst vai atjaunot
“domino efekta” izraisītās problēmas? Ko un kā darīt, lai “domino efekts”
nenotiktu vai neatkārtotos? Galvenā sapratnes problēma ir tā, ka reti tiek
novērota tikai “aritmētiskā” progresija, biežāk tā ir “ģeometriskā”!
Neskatoties uz jautājumu izzināšanu, ārsts nevar novērst
dažādas hroniskas slimības vai vismaz būtiski samazināt to izraisītās problēmas.
Daļēji tas ir tāpēc, ka mūsu patoģenētiskajā domāšanas veidā mēs ne vienmēr
apzināmies, kurā konkrētā vietā šis process notiek, bieži mēs domājam vienā –
divās dimensijās – “plakani”. Šodien internajā medicīna ir jāiemācās domāt
telpiski – “trīs un vairāk” dimensijās. Jāatgriežas pie Rūdolfa Virhova, citopatoloģijas pamatlicēja, kurš 1896. gadā viesojās arī Rīgā. Ir jāsaprot un jāizprot, ka šūna
ir dzīvs mehānisms “rūpnīcā”, kura nepārtraukti darbojas, tur iekšā ir dažādas
organellas, kodols, apkārt ir puscaulaidīgas dzīvas membrānas, uz kuru virsmas
ir dažādi receptori, kur veidojas ļoti daudzi transkripcijas olbaltumi utt.
Dažas no R. Virhova atziņām ir aktuālas arī šodien:
• slimība nav kaut kas personisks un īpašs, bet tikai dzīves
izpausme izmainītos apstākļos, tā darbojas saskaņā ar tiem pašiem likumiem, kas
attiecas uz mūsu ķermeni, no dzimšanas brīža līdz nāvei.
• visi patoloģiskie veidojumi ir vai nu deģenerācija,
transformācija, vai tipisku fizioloģisku struktūru atkārtojums.
• terapijas mērķim ir jābūt normālu fizioloģisko apstākļu
atjaunošanai.
• ķermenis ir brīva valsts ar līdztiesīgiem indivīdiem – šūnām;
veidojas demokrātiska šūnu federācijas valsts, kuru veido šūnas ar vienādām
tiesībām, bet dažādām spējām, un kas pastāv tādēļ, ka ir atkarīgas cita no
citas.
• tikai liberāli orientēti var gūt ieskatu medicīnas būtībā.
• zināšanas, kas nevar atbalstīt rīcību, nav patiesas. Darbība
bez izpratnes ir ļoti nedroša.
Tika atspoguļotas dažas mazāk zināmas lietas, ar domu (no
Džeima Finleja grāmatas “Mērtona nekurienes pils”): “Lai izprastu
nezināmo, jums jāiet nezināms ceļš”. Tika analizēti dažādās šūnu organellās
(lizosomās, mitohondrijos, citoplazmā) notiekošie svarīgie procesi, kad attīstās
arī primārie bojājumi, kuri gala rezultātā izpaužas jau kā konkrētu orgānu
bojājuma klīniskā aina.
Ilustrācijai tika parādīti dažādi šūnu receptori, pie kuriem,
piesaistoties dažādiem specifiskiem proteīniem, notiek turpmākie kaskādes
procesi, un cik svarīgi ir mazo šūnas molekulu proteīnu korektori (šaperoni),
kuri atbild par pilnvērtīgu proteīnu veidošanos šūnā. Saprotamā veidā tika
parādīts, cik svarīga ir šūnu depolarizācija un tās biopotenciāls, lai
nodrošinātu dažādu procesu norisi gan šūnā, gan arī dažādu aktīvu vielu
izdalīšanu no šūnas.
Ar konkrētiem piemēriem tika ilustrēts, ko nozīmē mājas efekts
šūnām, kas ir mikrovide, kas ir transkripcijas proteīni utt., un kā mikrovide
var ietekmēt dažādu šūnu spēju darboties, t. i. pārvērsties par sev neraksturīgu
šūnu un sintezēt nepieciešamās bioloģiski aktīvās vielas.
Uz šo zināšanu izpratnes pamata tiek:
• veidota mūsdienīga laboratorā diagnostika: citoloģija,
citoģenētika, molekulārā bioloģija u. c. Tas dod iespēju precīzāk izprast
slimību, tās saistību ar konkrētiem gēniem un iespēju to praktiski arī izārstēt,
piemēram, hroniska mieloleikoze ar Filadelfijas hromosomu.
• radīti t. s. “gudrie” medikamenti: dažādas monoklonālās
antivielas ar un bez radioaktīviem piesaistījumiem, mikrovidi ietekmējušiem
medikamentiem, imūnterapija, “gudrais” insulīns.
Lekcijas noslēguma daļā – informācija arī par šodienas
laboratorām iespējām noteikt individuālo medikamentu panesamību un to
efektivitāti konkrētajam cilvēkam, par iespēju izveidot individualizēto
ārstēšanas protokolu.
Nobeigumā tika postulēti trīs internās medicīnas vispārīgie
apguves principi:
• “Ķieģelīšu” – katram ķieģelītim kā konkrētam priekšmetam ir
sākums un beigas.
• “Zobrata” – katrs apgūtais priekšmets (zobrata zobs) veicina
turpmākā priekšmeta apguvi un izpratni, jo katrā “zobā” ir informācija no visiem
nepieciešamajiem priekšmetiem (problēmiskās apmācības princips).
• “Spirāles zobrata” – iepriekšējās zināšanas organiski
iekļaujas nākošo zināšanu apguvē (t. s. loģiskā zināšanu pēctecība), un spirāle
visu laiku vijas uz augšu.
Šodienas internās medicīnas domāšanas veidam jābūt kompleksam,
kur ir gan analīze, gan sintēze, gan haoss, kas tiecas sakārtoties. To veicina
pieredze lēmumu pieņemšanā un spēja revidēt idejas. Bet mērķis vienmēr ir
konkrētais cilvēks! Zināšanām jābalstās uz dziļāku organisma darbības izpratni,
līdz pat šūnu organoīdu, bioloģisko proteīnu, dažādu receptoru un ģenētiskajam
līmenim. Uz pierādījumiem balstītā medicīna (EBM) nav augstākais sasniegums
medicīnā, tā ir tikai algoritmizēta medicīna.
Tomēr jebkuros apstākļos ārstam ir jāatceras un jāapzinās
slavenā kanādiešu terapeita Viljama Oslera un izcilā latviešu ķirurga Paula
Stradiņa izteiktās idejas:
“Medicīna nav tikai zināšanas un zinātne, bet arī māksla. Nevis
profesija – amats, bet aicinājums. Aicinājums, kas liek izmantot ne tikai ar
galvu, bet arī ar sirdi.”
A. Lejnieks