Zinātnes Vēstnesis
- 2018.g. 26.februāris
Latvijas Augstskolu profesoru asociācijas (LAPA) ikgadējā
pilnsapulcē 2018. gada 9. februārī ieskanējās mūsu valsts simtgades nots vairākos
aspektos. Kā uzrunā teica Latvijas Universitātes rektors Indriķis Muižnieks, šis
ir brīdis, kad jāpārdomā tālākie darbi, kad visām izglītības pakāpēm jāsasniedz
kalna virsotne, ne tikai augstākajai izglītībai un zinātnei. Vienprātīgs
atbalsts tika pausts Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas priekšsēdētājas Dr. oec. Laimdotas Straujumas iniciatīvai noteikt 2019. gadu par Latvijas Nacionālās
augstākās izglītības un zinātnes sistēmas simtgades gadu, tam atbalsi rodot arī
2019. gada valsts budžetā. Bet kopumā Latvijas profesūra ir sākusi attīstīties
krietni agrāk nekā pirms simts gadiem - ieskatu profesūras attīstībā Latvijā
sniedza pētniece Alīda Zigmunde. Paldies kolēģiem par man izrādīto godu un LAPA
ikgadējās balvas piešķiršanu.
Mēnesis laika pētniecības projektu iesniegšanai
Izglītības un zinātnes ministra biroja vadītājs Andis Geižāns
atsaucās uz Pasaules Bankas pētījuma rekomendācijām Latvijas augstākās izglītības
un zinātnes sistēmas ne vien konkurētspējai, bet arī dzīvotspējai. Viens no
ieteikumiem, lai tiktu pārskatīts valsts budžeta ieguldījuma procents augstākajā
izglītībā un zinātnē.
Augstākās izglītības normatīvo aktu valodā runājot, netiek pildītas
Augstskolu likuma un Zinātniskās darbības likuma normas par bāzes finansējumu.
Tālab arī LAPA aicinājums ir ņemt vērā, ka Latvijas IKP (faktiskajās cenās)
prognoze 2018. gadam sasniegs 28,36 mljrd. eiro, pārsniedzot pēdējā pirmskrīzes
gada kopproduktu par vismaz 5 mljrd. eiro, un pildīt likumu normas: nodrošināt
ikgadēju finansējuma pieaugumu studijām valsts dibinātās augstskolās (VDA) ne
mazāku par 0,25% no IKP, līdz valsts piešķirtais finansējums studijām VDA
sasniedz vismaz 2% no IKP; un nodrošināt ikgadēju finansējuma pieaugumu zinātniskajai
darbībai ne mazāku par 0,15% no iekšzemes kopprodukta, līdz valsts piešķirtais
finansējums zinātniskajai darbībai sasniedz vismaz 1% no IKP. Patlaban pētniecības
budžets veido 0,16% jeb 46 milj. eiro no IKP. Attiecīgi augstskolām 2018. gadā
budžeta finansējums veido 0,37% no IKP jeb 106 milj. eiro. Tās ir ievērojami
mazākas summas nekā augstākajai izglītībai un zinātnei tika atvēlēts pirms krīzes.
Bet jaunās tehnoloģiskās revolūcijas iespaidā tagadējie uzdevumi izglītībai un
zinātnei ir krietni lielāki.
Šībrīža aktualitāte ir tāda, ka 2018. gada 2. februārī stājies
spēkā Nolikums par fundamentālo un lietišķo pētniecības projektu (FLPP) finansēšanas
kārtību, kopējais finansējums trīs gadiem ir 18 900 000 eiro. Izdevumi plānojami
no 50 līdz 100 tūkst. eiro gadā, projekta galvenie izpildītāji (iesniedz CV)
viena konkursa ietvaros var startēt tikai vienā projektā, noteikti projektā ir
jāiesaista studējošie vai doktora zinātniskā grāda pretendenti. Vēršu uzmanību
uz to, ka plānots īss projektu sagatavošanas un iesniegšanas termiņš - 2018.
gada 8. marts, bet šo zīmīgo datumu nebūs grūti atcerēties...
Lielākas algas un profesora statuss uz mūžu
Eiropas Komisijas pētniecības
un finansēšanas ekspertu komisija gala ziņojumā (29.01.2018.) par
Latvijas zinātnes finansēšanas un pārvaldības sistēmas uzlabošanu arī rekomendējusi
palielināt finansējumu pētniecībai un inovācijai, jo īpaši no valsts budžeta; kā
arī veikt augstākās izglītības modernizāciju, t.sk. vairāk iesaistot ārvalstu
profesūru. Savukārt attiecībā uz pašmāju profesūru rekomendēts apsvērt iespēju
profesorus amatā vēlēt uz mūžu. Tiešām Latvijā pastāvošā kārtība, ka profesoram
ik pēc sešiem gadiem jāpiedalās konkursā, lai viņš no jauna tiktu ievēlēts,
nepastāv citās ES dalībvalstīs. Kā ziņoja profesore, AIP locekle Tatjana
Volkova, arī profesora darba novērtējums Latvijā nevar sacensties pat ar
Polijas 30 000 eiro gadā, nemaz nerunājot par 90 000 eiro gadā Šveicē. Taču
Latvijas profesoriem ar studiju kvalitātes nodrošinājumu, ar zinātnisko publikāciju
sagatavošanu ir jākonkurē starptautiskajā mērogā.
Labā ziņa, ka atalgojums
pamazām kāpj - Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs
Aldis Adamovičs atgādināja, ka 2018. gadam tas ir 3,8 milj. eiro pieaugums, un
Ministru kabinetā ir apstiprināts grafiks (09.01.2018.) par algu paaugstinājumu
arī no 2019. gada līdz 2022. gadam (skat. tabulu).

Joprojām jāmācās sadarboties - to vērtēs arī akreditācijā
Debatēs Saeimas Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs profesors Jānis Vucāns pievērsa
uzmanību tam, ka profesūras kapacitāte netiek izmantota vispārējās izglītības
reformās, pārejot uz kompetencēs balstīto apmācību. Diskusijas par to norisinās
vispārējās izglītības slēgtā vidē. Tas var novest ne vien pie kļūmēm saturā,
bet arī infrastruktūras jautājumos. Noteikti ir jāizmanto profesionālās izglītības
kompetenču centru labiekārtotā materiālā bāze, tehnoloģijas. Prasmīgi jālieto
esošā infrastruktūra. Veicot pārmaiņas vienā izglītības līmenī, jādomā plašākas
sistēmas mērogā, jo visi izglītības līmeņi ir cieši saistīti. Iesaistot augstākās
izglītības spēkus, profesūru citu izglītības līmeņu reformu īstenošanā, pēc tam
augstskolās nebūs jākonstatē, ka skolēni atnāk bez zināšanām, kuras vajadzēja
apgūt jau skolā.
Visāda veida sadarbības mācīšanās jāturpina arī augstskolām, uz
ko regulāri norāda ārvalstu eksperti. Tas ir aktuāli arī gaidāmās studiju
virzienu akreditācijas sakarā. Kā minēja Akadēmiskā informācijas centra pārstāve
Jolanta Silka, centrā drīzumā viesosies
starptautiskie eksperti, vērtējot kvalitātes nodrošināšanas sistēmas atbilstību
Eiropas standartiem. Līdzās tādām rekomendācijām kā aktīvāku iesaistīšanos
starptautiskajā pētniecībā, mācību spēku noslodzes mazināšanu, savu absolventu
sasniegumu novērtēšanu un to izmantošanu augstskolas tēla un pievilcības radīšanā
eksperti allaž min arī sadarbības uzlabošanu - ar darba devējiem, augstskolām
un studiju programmām savstarpēji.
Augstskolas likuma grozījumi (papildu pārejas nosacījumi)
paredz akreditācijas grafiku, sākot no 2019. gada studiju virzieniem "Psiholoģija"
un "Tiesību zinātne", un noslēdzot 2023. gadā, t.sk. ar virzienu "Izglītība,
pedagoģija, sports". Kam ilgāk, kam mazāk laika gatavoties nozīmīgajai akreditācijai,
kas varētu arī izšķirt, kā nākotnē norisināsies augstākās izglītības reformas,
resursu konsolidācija, līdz tādiem soļiem, ka augstskolām pašām jau laikus jāizvērtē
un jāatsijā vājās, nepieprasītās programmas u.tml.
Gara aristokrātija un nācijas zelts
Latvijas jubilejas gada pacēlums
bija jūtams arī LAPA pilnsapulcē, līdzās ikdienišķiem darba jautājumiem ļaujot
vaļu apcerīgām domām. Uz to rosināja pētnieces Alīdas Zigmundes sniegtais
ieskats Latvijas profesūras vēsturē, kuras pirmsākumi rodami 1862. gadā līdz ar
Rīgas Politehnikuma darbības sākumu un pirmo profesoru Ernestu Nauku. Latvijā
ir strādājuši daudzi pasaulslaveni profesori, pēc Laspeiresa formulas joprojām
aprēķina inflāciju, Vilhelms Ostvalds ir vienīgais Nobela prēmijas laureāts no
Baltijas, viņa skolnieks Pauls Valdens ir Nobela prēmijai visvairāk nominētais
zinātnieks no Latvijas, un tā varētu turpināt līdz mūsdienām - katrā laikā ir
savas profesūras izcilības.
Ne velti uz profesūru ir attiecināti tādu izcilu vērtējumu vēstoši
vārdi - gara aristokrātija un nācijas zelts. Bet profesūras uzdevums ir to
atkal un atkal no jauna apliecināt. Nosakot 2019. gadu par Latvijas Nacionālās
augstākās izglītības un zinātnes sistēmas simtgades gadu, kas ir arī LU simtās
jubilejas gads, nav runa tikai par finansējumu un citām praktiskām lietām, bet
arī par tām augstākajām garīgajām vērtībām, kurām pateicoties, vispār savulaik
tika dibināta Latvija.
Vēlos atgādināt, ka profesors, daloties zināšanās un pieredzē,
dodot un kalpojot, vienlaikus arī sev nodrošina laimes sajūtas priekšnosacījumus.
Domāju, man pievienosies daudzi profesori.
Dr. habil. oec. Baiba
Rivža,
LAPA valdes priekšsēdētāja,
akadēmiķe