Zinātnes Vēstnesis
- 2018.g. 2.jūlijs
Latvijas vēsturnieku kongress notika IV Pasaules latviešu zinātnieku
kongresa ietvaros. Tas, no vienas puses, padarīja kongresu mazāk pamanāmu, bet
simboliski norādīja uz vēstures kā zinātnes īpašo vietu citu humanitāro zinātņu
vidū - tikai juristi un vēsturnieki pulcējās atsevišķos kongresos, kamēr pārējās
humanitārās zinātnes veidoja sekcijas.
Plašsaziņas līdzekļos jau izskanējuši pirmie vēsturnieka
kongresa vērtējumi (Viesturs Sprūde, LA, 25.06.2018.), kas liecina, ka arī vērotāji
no malas ir pamanījuši tos akcentus, kurus kongresa organizatori bija izvēlējušies
- 2. kongress, salīdzinājumā ar Latvijas vēsturnieku 1. kongresu, bija daudz
piezemētāks, bet arī lietišķāks. Tas bija vērsts uz diskusiju nevis atskaiti
par paveikto. Izvēlētais kongresa darba formāts - koncentrēšanās uz problēmjautājumiem
un nesadalīšanās sīkās sekcijās - ļāva klātesošajiem dzirdēt visus pieteiktos
referātus. Katru tematisko bloku - metodoloģija, vēstures komunikācija, pagātni
izzinošās zinātnes - uzsāka viens galvenais ziņojums - ievadreferāts, kam
sekoja koreferāti un diskusija. Kongresā tika runāts un spriests par vēstures
zinātnei aktuālām tēmām - metodēm un metodoloģiju, vēstures zinātnes komunikāciju,
sadarbību ar vēstures palīgdisciplīnām un citām zinātnēm, piemēram, literatūrzinātni,
un protams, par vēsturi un ideoloģiju. Kongresa formāts prasīja no referentiem
spēju vispārināt un palūkoties uz problēmu kopumā, neaprobežoties tikai ar savu
izpētes objektu. Ne visiem tas izdevās, tomēr visumā mērķis tika sasniegts.
Kongresā tika uzklausīti pedagogu pārstāvji (Valdis Klišāns),
kultūrvēsturiskā mantojuma glabātāji (Toms Ķikuts), filozofe Maija Kūle,
komunikācijas speciālists Andris Pētersons, rakstniece Inga Ābele, literatūrzinātniece
Beate Paškevica. Savs skatījums bija arī vēsturniekiem, kuri ir vēsturnieki pēc
izglītības un būtības, bet uz laiku aizgājuši no akadēmiskās darbības, un var
palūkoties uz zinātnes nozarē notiekošo no malas, kā to darīja vēsturnieks un
diplomāts Gints Apals.
Viena no tēmām, kura izgāja ārpus vienas sekcijas rāmjiem, bija
varas un vēsturnieku attiecības. Lai gan vēsturnieki, daļēji sekojot IV
Pasaules latviešu kongresa aicinājumam, daļēji aiz paguruma, kas rodas, ja runāts
tiek, bet rezultāta tāpat nav, īpaši par naudas trūkumu nozarei nesūdzējās, šo
problēmu apiet neizdevās. Nacionālās bibliotēkas vadošais pētnieks Gustavs
Strenga norādīja, ka vēsturnieki, naudas trūkuma dēļ, nevar veikt sistemātiskus
pētījumus un atrodas atkarībā no politiskās varas. Savukārt Gints Apals uzskaitīja
virkni gadījumu, kad valsts nav izmantojusi vēsturnieku pakalpojumus aktuālu
politisku jautājumu risināšanā, aicinot arī pašus vēsturniekus aktīvāk reaģēt
un piedāvāt pētījumus par tēmām, kuras ir politiskajā dienaskārtībā. Viņš uzsvēra
nepieciešamību pētīt Latvijas un tās galvenā stratēģiskā sabiedrotā ASV attiecības,
Krievijas ekspansijas vēsturi, migrācijas vēsturi u.c. Tas izraisīja daudzu vēsturnieku
iebildumus, norādot uz to, ka valsts pasūtījums padara vēsturniekus atkarīgus
no politiskās varas. Savukārt Vidzemes augstskolas rektors, kurš pārstāvēja arī
IV Pasaules latviešu kongresa organizatorus, izvirzīja tik moderno un pēdējā
laikā daudz lietoto tēzi, ka nauda nav jāprasa tikai no publiskā sektora, bet jānāk
ar labām idejām, un jāmeklē atbalsts no privātā sektora. Arī šī, it kā jau ļoti
pamatotā tēze, kā tas tika aizrādīts debatēs, slēpj sevī bīstamību. Nav noslēpums,
ka atsaucīgākie zinātnes sponsorētāji ir lielie, īpaši ar gāzes biznesu saistītie
uzņēmumi, aiz kuriem stāv Krievijas nauda. Rodas jautājums - kas slēpj lielākus
riskus - valsts, politiskās vai ekonomiskās varas pasūtījums? Atbilde, protams,
ir, ka noteicošais ir zinātnieka godaprāts un viņa paša pārliecība, tomēr riski
pastāv.
Kongresā varēja pamanīt to,
kas jau labu laiku kļuvis par realitāti, proti - vēsturnieku sabiedrības
daudzveidību. Neviens neiebilda pret tēzi, ka vēsturnieku uzdevums ir veidot
sabiedrību, citējot M. Kūli - "jēgpilnāku", spriest spējīgu, bet par veidiem, kā
to darīt, domas dalījās, īpaši pēc G. Apala referāta. Nav šaubu, ka pēdējos
gados, vēsturnieku vidē ienākot pētniekiem, daži no kuriem doktora grādu vai nu
jau ir ieguvuši, vai gatavojas aizstāvēt britu augstskolās, ienāk arī cita
attieksme pret vēsturi, pret pētniecības metodēm. Nav šaubu, ka postmodernisms
u.c. ideoloģiskie strāvojumi jūtami arī Latvijas vēstures pētniecībā. Kongresā
tas vairāk tika reducēts uz divu tradīciju - vācu un angļu - sakšu sadursmi.
Pirmajai raksturīgi skrupulozi pētījumi, kas piesātināti ar atsaucēm, radot
pamatīgus, bet grūti lasāmus darbus, kuru lasītāju loks kļūst arvien šaurāks,
otrajai - esejisks, viegls rakstīšanas stils. Tomēr jautājums ir daudz plašāks
un ietver sevī gan tēmas un avotu izvēli, gan dažādu attieksmi pret nacionālo vēsturi,
tās nepieciešamību, nacionālo identitāti un iespējām noskaidrot objektīvo
patiesību. Atšķirīga ir arī jūtīguma pakāpe pret jebkuru, vispirms jau pret
politiskās varas pasūtījumu pētniecībai.
Nevarēja nepamanīt, ka
diskusija par ideoloģijas, politiskās varas un vēsturnieku attiecībām, skāra
galvenokārt 20. gs. vēsturniekus. Izņēmums bija LU profesors Harijs Tumans, kurš,
ņemot par pamatu Aleksandra Lielā piemēru, aplūkoja kā dažādu skolu vēsturnieki
aplūkojuši viņa personības aspektus. Nav šaubu, ka politiski jūtīga var būt
teju jebkura vēstures tēma. Atcerēsimies kaut vai diskusijas par Indriķa
Livonijas hronikā minēto vendu etnisko piederību, pareizticības izplatību
Latvijas teritorijā 12. gs., Vidzemes un citu mūsdienu Latvijas daļu pievienošanu
Krievijai nozīmi.
Bioarheoloģe Gunita Zariņa atdzīvināja diskusiju par etniskās vēstures
pētniecības aktualitāti mūsdienās. Pēc neatkarības atjaunošanas LU Latvijas vēstures
institūta un LU Vēstures un filozofijas fakultātes zinātnieki novērsās no
etniskās vēstures pētījumiem, pievēršoties līdz tam novārtā atstātajiem sociālajiem
jautājumiem aizvēsturē. Etniskie jautājumi palika galvenokārt Latvijas Nacionālā
vēstures muzeja speciālistu uzmanības lokā. Sadarbībā ar Lietuvas arheologiem
tapušas izstādes un rakstu krājumi, kas veltīti atsevišķām Latvijas sentautām.
Tēmu nupat kā vainagoja rakstu krājums "Ceļā uz latviešu tautu".
Neapšaubāmi noderīga bija
saruna ar cilvēkiem, kuri ar mākslas līdzekļiem, kas parasti ir daudz iedarbīgāki
par akadēmiskiem pētījumiem, nes sabiedrībā vēsturnieku atziņas. Tēmā vēstures
komunikācija, iekļāvās domu apmaiņa starp skolotājiem, ko pārstāvēja V. Klišāns
un augstskolu profesūru, ko pārstāvēja LU Vēstures un filozofijas fakultātes
dekāne, profesore Valda Kļava. Nav šaubu, ka tuvākajā laikā vēsturi dosies studēt
paaudze, kura zināšanas apguvusi no universitātes mācībspēkiem atšķirīgā veidā.
Tā būs paaudze, kura būs mācīta darīt, meklēt, bet ne iegaumēt. Diemžēl atbildi
uz jautājumu, kā tiks risināta pretruna starp to, ka zinātnes komunikācijas
valoda ir angļu valoda (ar kuru jaunajai paaudzei problēmu nav), bet avotu
valoda ir latīņu, vācu un krievu, nezināja nedz skolotāju, nedz profesoru pārstāvji.
Var prognozēt, ka tā būs ļoti aktuāla problēma jau tuvākajā nākotnē.
Kongress nepieņēma atsevišķu paziņojumu vai noslēguma
dokumentu. Tādu, attiecībā uz zinātni un tās vietu un lomu mūsu valstī, pieņēma
IV Pasaules latviešu zinātnieku kongress. Kongresā runāto, ieskaitot
diskusijas, paredzēts izdot atsevišķā rakstu krājumā. Nav šaubu, ka daudzas
izteiktās domas ir pelnījušas, lai tās atcerētos.
Guntis Zemītis,
LU Latvijas vēstures institūta direktors, LZA akadēmiķis