Gļebs Panteļejevs Latvijas Zinātņu akadēmijā

19-03-2009
zv/zv382-2.JPG 

Gļeba Panteļejeva personālizstāde LZA galerijā. Ar tik lepnu nosaukumu 17. martā tika apzīmēta akadēmijas nelielā izstāžu telpa. Laba vēlējuma un pateicības vārdus māksliniekam telefoniski atsūtīja LZA goda locekle Džemma Skulme.  

 

Akadēmiķis Tālavs Jundzis, atklājot izstādi, atzina Gļebu Panteļejevu par vienu no šodien pazīstamākajiem, veiksmīgākajiem tēlniekiem monumentālistiem. No vienpadsmit pieteiktajiem projektiem komisija novērtēja Gļeba Panteļejeva un Andra Veidemaņa izstrādāto Kārļa Mīlenbaha un Jāņa Endzelīna pieminekļa metu par labāko. Ikviens Rīgā pazīst oriģināli veidoto pulkveža Oskara Kalpaka pieminekli, iespaidīgas ir melnās durvis “uz nekurieni” pie bijušās Valsts Drošības komitejas ēkas. Iepriecina šīsdienas izstāde, kur katrs darbs kā vesels romāns piedāvā savu sižetu pārdomām. Lūk, galva (domāta “Miglas zona”) lūkojas ar vienu aci gluži kā valdība – kur nu aizņemties, bet tā neredzošā acs – uz mums, uz tautu. Akadēmiķe Ilga Jansone priecājās par piepildīto telpu un dalījās pārdomās par asociācijām, vērojot ekspozīciju. Pirmās no tām ir skaudras atmiņas par pagātni, par to, ka mākslinieks ieved mūs mītu greizo spoguļu valstībā, veidojot savu pasauli, kura noteikti liek domāt. Bet, par dižo valodnieku K. Mīlenbaha un J. Endzelīna neparasto pieminekli – rakstāmgaldu ar senajām lampām un simbolisko valodas straumi runājot, – ceru, ka reiz tas būs novietots Raiņa bulvārī starp Timma tiltiņu un LU galvenās ēkas ieeju. Akadēmiķis Jānis Stradiņš raksturoja Gļebu Panteļejevu kā vienu no savdabīgākajiem, formās tīrākajiem tēlniekiem. Un tas atraisa fantāziju.

Izcili matainais Mozus, kas deva desmit bauslības galdiņus, “Tilts” Jūrmalā, kas asociējas ar cīņu pret bermontiešiem – viss rosina, dod iedvesmu, pārliecību, ka Latvija ir kultūras lielvalsts. Akadēmiķe Baiba Rivža, uzskatot “Miglas zonu”, pieļāva, ka galva tomēr vairāk saskata pozitīvo. LMA rektors profesors Aleksejs Naumovs, veltot Gļebam Panteļejevam ļoti labus, izcilus vārdus, uzteica viņa meistarību “atrisināt” formu un materiālu. Profesors Bruno Strautiņš mākslinieka saiknē ar abām akadēmijām – LMA un LZA saskatīja turpmāko panākumu pamatu. Bet Latvijas Mākslinieku savienības priekšsēdētājs profesors Mārtiņš Heimrāts akadēmiju labo sadarbību (izstādes, konkursi) uzskata par ķīlu valodnieku pieminekļa uzcelšanai. Profesors Aigars Bikše, mākslinieka nostādīts līdzās Mozus tēlam, atļāva skatītājiem atminēt šī interesantā tēla modeli. Akadēmiķis Tālis Millers atzinās, ka šie mākslas darbi viņu iedvesmo, jo tāda ir to būtība – dekoratīvā funkcija plus filozofiskā. “Miglas zona” jeb visu apspriestais “vienacis” rada pārdomas– sak, cilvēki, esiet modri. Par Mozu runājot – iespaidīgs. Kad pagājušajā vasarā biju uzkāpis Sinaja kalnā, pilnīgi citādi uztvēru visu desmit baušļu būtību.

Gļebs Panteļejevs, pateicies skatītājiem par gudrajiem un asprātīgajiem komentāriem, uzsvēra, ka šie darbi ir ideju laboratorija, t.i., strādājot pie lielajiem projektiem, tādiem kā valodnieku Kārļa Mīlenbaha un Jāņa Endzelīna piemineklis, rodas idejas, kuras gribas realizēt. Un nodot vērtējumam.

Līdz 28. aprīlim, kad savā jubilejā LZA ar izstādi pagodinās Indulis Ranka, visi laipni aicināti pabūt Gļeba Panteļejeva “ideju laboratorijā”.

I. T.

Powered by Elxis - Open Source CMS